אחד הדברים המרגיזים שצלמים וותיקים נתקלים בהם כבקשות הוא "אה, רגע, אתה צלם, בוא תעשה איזה קליק, בטוח יצא טוב". האמת היא, שצלם וותיק ידע לצלם בכל תנאי התאורה, אבל האמת האמיתית שחפורה עוד יותר עמוק באדמה – היא שצלם בתחום ספציפי לאו דווקא ייהנה או ידע בדיוק להוציא את הרגש ואת התמונה הטובה ביותר, אם היא לא בתחום ובנישה המקצועית שלו.
מהצד השני, יש לא מעט מאיתנו שממש רק עכשיו נכנסים לתחום הצילום, והכל כל כך חדש שההסתעפות הרחבה כל כך של נישות ספציפיות בצילום עדיין לא גלויה לנו לגמרי, ולא מעט פעמים אנחנו שומעים "אני רוצה להיות צלם/ת", אבל ההתמקדות בתחום לא מגיעה בסוף המשפט. הכל עדיין טרי מאוד והצילום מתקבל כמקצוע רחב וממוקד כתחום בפני עצמו, אבל העולם הזה מציע אינספור אפשרויות, ברמת דיוק כזו שתכשיט הוא מוצר, אבל ההתמקצעות של צילום תכשיטים לעומת צילום מוצרים היא שונה לחלוטין וכל תחום כזה דורש סל כלים צילומי ממוקד יותר, בדיוק כמו שצלם חתונות יצטרך סל כלים וציוד שונה לגמרי מצלם שמצלם עבור נאשיונל ג'יאוגרפיק על הר האוורסט.
בקורס הצילום למתחילים שלנו, אנחנו מתחילים להיחשף לתחומים השונים וכבר אחרי כמה שיעורים אנחנו שומעים מהתלמידים מה כל אחד אוהב יותר ולאיזה תחום הוא מתחבר יותר. ומשם, השמיים הם הגבול ואנחנו ממשיכים להתמקד בטכניקות ובתחומים השונים על פני קורסי ההמשך שלנו.
אם עברתם על פני ווידאוז ביוטיוב של משפיענים שונים בסושיאל ועל דרכי שיווק ברשתות, בטוח שמעתם את המשפט שהפך למיני קלישאה ואולי גם מיני מוטיב לשנות המילניום – FIND YOUR NICHE, או בעברית פשוטה – מצא את הנישה שלך.
האמת היא, שכל התוכן ברשתות שסובב סביב המשפט הזה נוצר בגלל שלא מעט אנשים ברחבי העולם חיפשו להיות משפיענים, אבל להיות משפיען היה המטרה הסופית, ולא הדרך. וכשחסרה הדרך, חסרה גם המהות האמיתית של האהבה שלנו למה שאנחנו עושים, ואולי גם אחת הסיבות שאנחנו קמים בבוקר עם חיוך ותשוקה כלפי מה שאנחנו עושים.
המשפט הזה הוא יחסית חדש לשנים האחרונות, אבל הוא המהות והבסיס לכל עסק שקם לתחייה. בדיוק כמו ששף ילמד בהתחלה סוגי בישול שונים, טריקים מגניבים, את יסודות האפייה ועבודה עם בצק, וילמד גם הכנת קינוחים, אחרי כל בניית היסודות הוא יבחר תחום ספציפי בתוך כל עולם האוכל, ויתמקצע בסגנון ספציפי שיבער בו, כזה שיוכל להתקיים לאורך שנים. אז יש שפים של אוכל רחוב משגע, אוכל אסייתי, אפייה, קונדיטוריה, ואפילו התמחות בשוקולד בלבד, בדיוק כמו שצייר יניח את כל יסודות הציור, קומפוזיציה, אור וצל, שימוש בצבעים וערבובים שונים שלהם, ויבחר לעצמו סגנון ציור וסוג של צבעים כמו שמן, אקריליק או מים.
להיות טוב במשהו, זה עניין של למידה והתנסות, וכמובן גם גדילה וליטוש הסגנון עם הזמן, אבל הבחירה בתחום צילום מסוים (טוב נו, אולי עוד אחד אם קשה לכם לבחור), היא קריטית להמשך הדרך שלנו בעסק.
למה חשוב בכלל לבחור תחום צילום או להתמקד בנישות ספציפיות בצילום?
- בידול ויתרון תחרותי – ככל שנהיה ממוקדים יותר בשירותים שאנחנו מציעים בצילום, כך יהיה לנו קל יותר להגיע לבידול וליצור יתרון יחסי בשוק מוצף.
- בחירת תחום ספציפי או נישתי מעניק אפשרות להתמקד בקהל יעד ספציפי ולהיות ידועים בקרב מי שמחפש את השירות המדויק שאתם מציעים.
- בחירה או צמצום תחומי צילום לעיסוק שאנחנו באמת אוהבים, מעניקה לנו את היכולת להנות מהעשייה שלנו לטווח ארוך
- ככל שנתמקד יותר, כך יש לנו את האפשרויות ללמוד עוד ולהתרחב בתוך התחום (כי תמיד יש עוד מה ללמוד 😊) ולהפגין כישורים ייחודיים וספציפיים שקהל היעד שלנו מחפש
איך בוחרים ומתמקדים בתחומי צילום ספציפיים?
נסו לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:
- לאיזה סוג של תמונות אתם מתחברים יותר?
- מה מתוך התמונות האלו אתם הייתם רוצים לצלם?
- במה אתם מרגישים שאתם טובים בו במיוחד?
- מה אתם אוהבים לצלם?
- באיזה תחום או תחומי צילום הייתם רואים עצמכם מצלמים (ונהנים!) גם בעוד 5 או 10 שנים?
- מה סוג האישיות שלכם – האם אתם אוהבים אנשים, או שאולי אתם מעדיפים את השקט שבתוך הסטודיו?
ככל שנתמקד יותר ונבסס את עצמנו כמומחים בתחום, כך יהיה לנו גם הרבה יותר קל לשווק את עצמנו ולדבר ישירות לקהל היעד הממוקד שלנו, לתת לו את המידע הראוי והספציפי, ולפתח קהילה תומכת ואוהבת סביב תחום הצילום שבחרנו, וסביב העבודה שלנו והסגנון שפיתחנו.
כשאנחנו מגיעים ללשווק את עצמנו, זכרו שאנחנו לא צריכים לדבר ולהתאים את עצמנו לכל העולם (היי, יש 7 מיליארד אנשים 😊 ), אלא רק לקהל שאיתו אנחנו באמת רוצים לעבוד ולצלם עבורו.
אז לא משנה אם בחרתם להיות צלמי חתונה, ניו בורן, צלמי מוצרים או צלמי אופנה, זכרו שהתשוקה וההנאה שלכם מהצילום היא זו שתוביל אותכם לעוד שנים רבות בעסק ובחיי היומיום.