ככל שטכנולוגית המצלמות ואפילו הסמארטפונים משתדרגת, כך גם אנחנו מצפים לייצר צילומים שיהיו עם חדות בלתי מתפשרת. החדות המקסימלית בתמונה נוצרת על ידי טכניקות פונקציונאליות שבתוך המצלמה, ולאחר מכן כל האחריות עוברינו אלינו – הצלמים.

לפעמים, החדות, או הפוקוס, בנקודה המדויקת שבחרנו, יכולה לעשות או להרוס את כל התמונה, אבל לפעמים שווה גם לזכור שפוקוס זה לא הכל בחיים 😊

אז בואו ונצלול פנימה אל תוך עולם שכולו חד

תכנות המצלמה לצילום חד יותר

  • הדיופטר

ובכן, כדי לוודא שהפוקוס שביצענו הוא במקום הנכון, חשוב קודם כל לראות טוב דרך העינית. אם במקרה יש לכם משקפי ראייה, או בכל מצב בו אתם רוצים לוודא שהעינית של המצלמה מכוונת לראייה המדויקת שלכם, לצד העינית ישנה גלגלת קטנה בשם דיופטר, בעזרתה תוכלו לדייק יותר את העינית ולכוון לעין שלכם.

איך עושים את זה? עדיף להתקרב לעצם מבריק באור יום (למשל – עמוד רחוב שמקבל תאורת שמש חזרה, עצמים מטאליים מבריקים כמו אופניים באור יום), לבצע חצי לחיצה לפוקוס, ולהתחיל להזיז את גלגלת הדיופטר עד שאתם רואים את הפוקוס שעשיתם בשיא החדות (חשוב כמובן – לא להוריד את העדשה מהאובייקט שפיקסתם עליו, אלא להסתכל כל הזמן דרך העינית בזמן כיוונון הגלגלת).

דיופטר
  • שיטת פוקוס במצלמה

עם ההתקדמות הטכנולוגית, נדמה כי מצלמות המירורלס למשל עושות הכל בשבילנו ואולי בקרוב גם יכינו לנו קפה. יש שיטות פוקוס בהן המירורלס היום מזהות פנים או עיניים, ומפקסות בדיוק מאוד טוב, כמו בשימוש בפוקוס עוקב או נקודות פוקוס אזורי שמבצעות פוקוס בשבילנו, ואיפה? באזור שבו קל יותר למצלמה. איזור בהיר או אובייקט גדול יותר – המצלמה תקלוט אותו כרלוונטי עבורנו ותבצע שם את הפוקוס.

אנחנו מאמינים בשיטה מעט אחרת, שאותה אנחנו מלמדים כבר בשיעור הראשון בקורס המתחילים שלנו – לעבוד עם נקודת פוקוס יחידה בלבד, ואמצעית. אנחנו מאמינים שחלק מביטוי אומנותי וחלק מהדרך והחוויה שלנו בצילום כדי להשיג את התמונה ואת החזון שלנו, היא בעיקר דרך השאלה "איך סללנו את הדרך לתמונה", והדרך אמורה להיות בשליטה בלעדית שלנו. שיטות הפוקוס השונות או בחירה באזורים (נקודות) פוקוס, לפעמים מעניקות למצלמה שלנו יותר מידי שליטה, כך שיוצא מצב שאם בחרתם בשיטת "איתור פנים", לפעמים המצלמה תתפקס דווקא על הפנים שלא רציתם להתפקס עליהן.

שיטות פוקוס אחרות כמו למשל פוקוס עוקב (SERVO) – מתאימות לעצמים מהירים ורחוקים שנעים במהירות, כמו בצילום ציפורים למשל. לכן, בחרו בקפידה את השיטה שמתאימה לכם ולסוג הצילומים שאתם אוהבים לצלם, והפוקוס החד יגיע במהרה.

*הידעתם? ככל שמשקל המצלמה גדול יותר, היציבות שלנו בזמן הצילום וביצוע הפוקוס תהיה טובה יותר.

שיטות פוקוס במצלמה
  • הצמצם

הגענו לחלק המהותי – הצמצם שלנו במצלמה מייצג את האחד והיחיד – הפוקוס. הצמצם הוא חלק מהעדשה, ובחירה במפתח צמצם פתוח או סגור היא חלק מבחירה אומנותית, כמו גם מהווה השפעה ישירה על החדות שלנו בתמונה.

כאן זה המקום לנפץ את המיתוס שאומר שהצמצם הסגור ביותר יפיק לנו מקסימום חדות על כל מישורי התמונה. האמת היא שצמצם f:16 או f:18 הוא המקסימלי שייתן באמת חדות על מירב המישורים (אם תרצו לקרוא לעומק, קפצו אחר כך למאמר הזה – פוקוס בצילום – The sweet spot).

מלבד בחירת הצמצם, כמובן שגם זווית העדשה במ"מ משפיעה באופן ניכר – אם בחרנו צמצם מקסימלי פתוח, וצילמנו בזווית עדשה רחבה (למשל – 18 מ"מ), אובייקט מרוחק יחסית, כמעט כל המישורים שבתמונה יצאו בפוקוס, למרות הצמצם הפתוח, ולהיפך.

זה המקום גם כמובן להזכיר שאם בחרנו לסגור צמצם, מהירות התריס תושפע מכך באופן ישיר, ויתכן (בהתאם לתנאי התאורה), נצטרך להעלות את רגישות החיישן (ISO)  כדי לוודא שסגר התריס שלנו לא איטי מידי ביחס לסוג הצילום.

העדשה

  • הפוקוס, או החדות המקסימלית הקריספית הזו שאנחנו מחפשים הרבה פעמים בצילום, מושפעת כאמור באופן ישיר מהעדשה. עדשות יקרות יותר במחיר יכולות להביא איכות גבוהה יותר מבחינת החדות, מכיוון שהחומר ממנו העדשה בנויה (פלסטיק לעומת אלומיניום, ליטוש איכותי יותר של הקריסטלים בעדשה עצמה) תהיה יוקרתית יותר, לכן גם איכותית יותר ותביא לא מעט פעמים לחדות בלתי מתפשרת.

אז כמובן שאנחנו לא מעודדים דווקא לרוץ לקנות את העדשה היקרה ביותר, כי למרות הכל אנחנו מאמינים שהתפקיד שלנו כצלמים, בזמן הצילום, הוא חשוב הרבה יותר.

 

  • מנוע העדשה –המנוע שבתוך העדשה שלנו יכול להיות איטי יותר או מהיר יותר, ובכך מהווה גורם ישיר למהירות התגובה בזמן החצי לחיצה שלנו על הקליק לפיקוס. במידה ואנחנו יודעים כי המנוע עובד קצת יותר לאט, שווה לנסות להתרגל לפרקי הזמן של העדשה, או לעבור למצב של פוקוס ידני מלא דרך טבעת הפוקוס בעדשה.

הצלם/ת

  • החדות שלנו, או נקודת הפוקוס האולטימטיבית שאנחנו מייחלים לה כל כך, היא חלק גם מהיציבה שלנו בזמן צילום. ככל שנהיה יציבים יותר מבחינת התנוחה שלנו, ונחזיק את המצלמה והעדשה באופן יציב ונכון, נוכל לשלוט הרבה יותר בפוקוס. אז ממש כמו בירי בצבא, זה הזמן לעמוד יציב, יד אחת מחזיקה את המצלמה מצד ימין, היד השנייה מערסלת את העדשה מלמטה, כשהמרפקים צמודים לגוף כמה שניתן. רצוי גם לנשוף אוויר החוצה ואז לבצע את הקליק המיוחל.

  • מכיוון שפוקוס עובד במישורים (הפוקוס ייאבד במצב PIVOT – סיבוב על ציר), זה המקום להזכיר לבצע פוקוס ולנעול אותו, תוך תזוזה קלה ומינימלית לביצוע קומפוזיציה מחדש (זה במידה ואתם לא משתמשים בפוקוס הידני). באופן כזה נוכל לשמור על הפוקוס הנקודתי נעול ושלא יברח לנקודה אחרת בלתי רצויה בפריים שלנו.

  • אחד הדברים המומלצים ביותר בשביל להתפתח ולגדול כצלמים, הוא גם היכולת שלנו להתבונן אחורה על העבודות שלנו, גם בצורה ביקורתית. אם סיימתם צילומים, הכניסו את הכרטיס למחשב, ועברו בשקט על התמונות במסך מחשב גדול. הגדילו את התמונות ונסו להיזכר איפה רציתם שיהיה הפוקוס בתמונה, והאם אתם רואים את המיקום המדויק שאכן זה הפוקוס האולטימטיבי (או שמא הוא ברח למקום אחר?). בחינת התמונות שלנו גם ברמה הטכנית וגם ברמת היצירה, יבטיחו התקדמות בתוצרים ואיכות גבוהה יותר של תמונות בשטח בזמן הצילום הבא 😊

עריכת תמונות

העריכה של התמונות שלנו היא הדובדבן שבקצפת, וגם בעריכה קלה ביותר אפשר להוציא חדות מקסימלית ולהעצים את אפקט החדות. כמובן, שאם צילמנו מלכתחילה תמונה רועדת, כמו שגוסטבו שלנו אומר – אין דוקטור בפוטושופ שיוכל להציל את התמונה, אבל אם עשינו בשטח את הכל נכון, זה המקום של העריכה הסופית להוציא את התוצרים האיכותיים כל כך שאנחנו מייחלים להם. איזון אור וצל, קונטרסט ושיטות שונות לחידוד – יוציאו את המקסימום מהתמונה שלנו.

בואו ללמוד צילום איתנו

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך