המגוון של שוק המצלמות הדיגיטליות נראה עצום ומבלבל כל כך, שמאוד קל ללכת לאיבוד בתוך המבחר הזה. זו עלולה להיות חוויה יקרה אם לא נקפיד על כמה נקודות חשובות שימנעו מאתנו להתפזר.
אז אנחנו כאן בדיוק בשביל לעשות קצת סדר, לא רק לגבי איזה דגם מצלמה הכי כדאי לרכוש, אלא גם למה, כדי שהציוד המתאים ביותר יפגוש את הצורך האמיתי, כזה שילווה אותכם למשך שנים ארוכות.
בואו נתחיל במשוואה פשוטה, אבל אמיתית באותה מידה. כולנו יודעים מה תפקידו של מזגן, אבל גם כולנו יודעים שמזגן לחדר שינה, הוא לא אותו מזגן של אולם ספורט, למרות ששניהם נועדו בדיוק לאותה מטרה.
עם הזמן ועם ההתפתחות של המצלמות הדיגיטליות כפי שאנחנו מכירים אותן היום, הפלסטיק החליף את מרכבת העץ, הקריסטל את הזכוכית, המדיה הדיגיטלית את הסרט, הסוללות את סיבובי המנואלה, וככל שהטכנולוגיה החלה להתפתח, באו הדרישות של השוק – יותר מהיר, יותר חכם, יוחד חד, יותר קל, יותר מדויק, יותר קרוב, יותר רחוק. וכן, יותר יקר.
התיעוד הצילומי המשפחתי הביא אחריו את התקופה הפיקטוריאלית עם צילומי הנוף, ואת התמונות שקישטו את העיתונים בפוטו ז'ורנליזם משובח, והפכו לחלק ניכר מפרסומות של מותגים ובתי אופנה, וגם, איך לא נזכיר, צילום כביטוי אומנותי פורץ גבולות.

רק כדי להתחיל לעשות סדר, אדם שכבר יודע לאן ייקח את נושא את הצילום בעתיד הקרוב לפחות, ממוקד יותר ביחס לאדם שמנסה לחלום על מצלמה ועדשה שתהיה טובה לכל דבר. זוכרים את הדוגמה של המזגן? אז היא נכנסת כאן. צלם עיתונות למשל, שמצלם אלפי תמונות בשבוע, יהיה זקוק למצלמה אחרת עם תכונו שונות מזו של אדם שמצלם רק עשרות או פחות. הרכיבים של מצלמה כזו או אחרת עשויים מחומרים שונים, כמו גם קיבולת עבודה אחרת. בנוסף, עדשה לטווח ספציפי (עדשת פריים) או קבוצה מצומצמת של טווחים, תהיה באיכות שונה ביחס לעדשה שמנסה לכסות את כל הטווחים. האופטיקה תהיה שונה, ואין מצב לדלג על הפרט החשוב הזה.
לדוגמא, אם נקנה מערכת סאונד קומפקטית, נשמע מצוין, אך אם נקנה מערכת סאונד המורכבת מרמקולים בנפרד, רסיבר ומגבר בנפרד, כל מה שנצטרך לעשות הוא לעצום את העיניים ובסוף השיר לקום ולמחוא כפיים לתזמורת עד שניזכר שוב שאנחנו בסלון הביתי.

סוגי מצלמות דיגיטליות

בעידן הנוכחי נוכל לציין 3 קבוצות מאוד גדולות וידועות של חלוקה לסוגי מצלמות:

DSLR Crop cameras
DSLR Full Frame cameras
Mirrorless cameras

וברגע שהגענו לצומת, כל הדרכים פתוחות, אבל מפוצלות מאוד.

מצלמות קרופ - DSLR Crop camera

אדם שנמצא בראשית ימי הצילום שלו, יכול בהחלט לחשוב על אופציית מצלמה מדגם קרופ, שמספקת תוצאות מאוד טובות ואיכותיות לצרכים יום יומיים בבית, בטיולים, לימודי צילום, סטודיו (לא מסחרי) ובקיצור, מצלמה שנקרא לה "המצלמה הטובה הראשונה שלי".
מצלמה זו תהיה ברזולוציה טובה, מהירה יחסית להעברת הנתונים (מצלמה זו לא נועדה לעשות אלפי תמונות ביום) וגם עם יכולת להתחבר ל- Wi-Fi לניהול המצלמה מהטלפון הנייד. מצלמות אלו מאוד נפוצות בשוק והמחיר לא יקר מכיוון שהיצרן פונה יותר להמונים ומשאיר לקהל הצלמים המקצועי את המצלמות היקרות והאיכותיות לצורך עבודה בעיקר.
מצלמות קרופ אלו יש לומר, הן לא האופציה הזולה ביותר מבחינת מחיר. המצלמות הזולות מדגם קרופ הן מאוד זולות ביחס לחתך המוצע כאן, אך אורך חיי המצלמות האלו קצת יותר מוגבל.
הדגמים המפורטים כאן למטה הן מצלמות שמסוגלות לספק תוצאות איכותיות, הפרדת צבעים טובה, צילום עם מספר פילטרים וגוונים, מצלמות שיכול לצלם רציף סביב עד 7 תמונות בשנייה, למשל בצילום רחוב או ספורט (צילום לא של צלם מקצועי), תיעוד התרחשות ועוד. קצב העברת הנתונים ללב המצלמה הוא במהירות בינונית, כך שברוב המקרים של יותר מ-8 או 9 תמונות רצופות, המצלמה נעצרת למספר רגעים עד להעברת החומר המצולם למעבד, ורק אז מסוגלת להמשיך לצלם.

הדגמים המומלצים כאן הן מצלמות שמחזיקות הרבה שנים אם שומרים על הציוד בצורה טובה.

  • NIKON D7500
  • NIKON D7600
  • NIKON D500
  • NIKON D5600
  • NIKON D3500
  • CANON 90D
  • CANON 80D
  • CANON 200D
  • CANON 77D
  • CANON 7D

מצלמות פול פריים - DSLR Full Frame cameras

אלו המצלמות הנבחרות בקהל הצלמים שעוסקים בצילום המסחרי בעיקר, משום שהרכיבים שקובעים את המחיר היחסית יקר של המצלמות האלו הם שונים מאוד ביחס למצלמות הקרופ. בין היתרונות של מצלמות בעלות חיישן פול פריים, היא יכולת המצלמה לצלם בתנאי תאורה חלשים עם מספר רגישויות חיישן הרבה מעל הגבוהות ביותר של המצלמות האחרות המסורתיות, תוך שמירה על איכות מרקם תמונה באזורים של תת – חשיפה. כמו כן, מנגנון תריס המצלמה מסוגל לעבור את מיליון הקליקים ועוד להמשיך לעבוד מבלי להחליף את אותו מנגנון ברוב המקרים. יתרון נוסף ואולי החשוב ביותר, חיישן גדול יותר (לכן הן מצלמות של פריים מלא) כך שיחס הרוחב – אורך נשמר כמו בחלון החשיפה שבמצלמה האנלוגית. דבר שבא לידי ביטוי בניצול טוב יותר ותקני יותר של אורכי מוקד העדשות, ומבלי הצורך לחשב את ערך החיתוך של מצלמות הקרופ.
מצלמות אלו כבדות בהרבה במשקל ביחס למצלמת קרופ, מכיוון שהן יותר עמידות במים (לא גשם שוטף כמובן) ועם הרבה פחות חלקים מפלסטיק ויותר חלקים ממגנזיום וטיטניום, דבר ששומר על עמידות המצלמה בתנאים בעייתיים, על חשבון משקל הציוד.
זו הבחירה הנכונה לצלמי ספורט, עיתונות, סטודיו על גווניו, צילום מסחרי ועבודה עם לקוחות, וצלמים אומנותיים אשר מביאים את עבודותיהם לפרינט. מצלמה כזו, ניתן לומר, היא בגדר חובה לכל מי שחייב להישען על אמינות מבחינת כלי עבודה. מצלמות פול פריים מכילות רובן חיבורים לרשת האינטרנט, חלק מהדגמים באים גם עם מסך מפרקי ואיכות צילום ווידאו משופרת עד לפורמטים שמהווים תחרות רצינית למצלמות ווידאו מתקדמות. כמו כן, רצף הצילומים שמצלמות אלו מסוגלות לצלם בשנייה עולה בגדול ברוב המקרים על מצלמות הקרופ שפורטו קודם.

בין הדגמים המומלצים:

  • NIKON D610
  • NIKON D750
  • NIKON D780
  • NIKON D800
  • NIKON D850
  • NIKON D6
  • NIKON D5
  • CANON 5D MARK II
  • CANON 5D MARK III
  • CANON 5D MARK IV
  • CANON 6D
  • מצלמת הדגל של החברה: CANON 1D X MARK III

מצלמות נטולות מראה - Mirrorless cameras

מצלמות אלו כובשות ברעש גדול את השוק היום ואפשר לומר במידה רבה של דיוק, שהן ממוקמות בסקאלה יחסית באמצע, בין מצלמות הפול פריים לבין מצלמות הקרופ.
כמו כל הנאמר כאן קודם, גם כאן יש שיקולים בחירת ציוד מותאם לצרכים כאשר הטכנולוגיה הכי חדישה שמצלמות אלו מציגות, היא המשקל הקל מאוד שלהן ביחס לכל הציודים שפרטנו קודם (משקל גוף המצלמה בלבד, הבשורה לא הגיע עדיין לעדשות, אבל זו רק שאלה של זמן).
מצלמות מירורלס מכילות את כל הפונקציות כולן של המצלמות עליהן דיברנו קודם, אך כאשר החלו לזרום תלונות על המשקל הרב שהצלמים היו צריכים לשאת בטיולים או עבודה, היצרנים החלו במרוץ נגד הזמן להציע ציוד קומפקטי יותר מבלי לוותר על מה שכבר הצלמים התרגלו מהעבר. אך כל הטכנולוגיה הזאת – לא זולה במיוחד, וכמובן עם הביקוש, בא המחיר בהתאם. מצלמות אלו יקרות עדיין על כל דגמיהן, על נוחיות במשקל ועוד כמה פיצ'רים ותכונות לטובת המצלמות האלה, צריך לשלם.
צלם רחוב יחשב לפחות מאיים עם ציוד קומפקטי יותר כמו שמצלמות המירורלס מציעות. הנראות שלו בעיני העוברים והשבים דומה לצלם חובב אשר אינו מרתיע, כיוון שגודל המצלמה הצטמצם באופן ניכר. צלמים מקצועיים שתחום צילום הרחוב הוא לא הנישה שלהם, לא מוצאים תועלת בסוג כזה של מצלמות אלא רק בטיולים. היות והמצלמות האלה נטולות מראה, מנגנון העברת התמונה לקראת צילום הוא דרך המסך בלבד או בחלק מהמקרים, דרך העינית בצורת LCD .

מדובר במסך אלקטרוני שאפילו בדגמי פול פריים מקשה במידה מסוימת לראות את המציאות לקראת הצילום כפי שמצלמת רפלקס מראה. המנגנון הזה (Reflex) שלא קיים במירורלס, הוא זה שמאפשר את הקטנת מימדי המצלמה. השיקול לבחירה ציוד כזה או אחר הוא מאוד אישי וכולל הרבה נתונים בתהליך ההחלטה, בו המחיר הוא רק אחד מהם.
הסיכום הוא שעם כל הנתונים על השולחן, קל יותר לבחור ולעשות את כל הפשרות הדרושות למען הבחירה הכי מוצלחת, זאת שעונה על מרבית הציפיות.

דגמים מומלצים של מצלמות מירורלס:

  • NIKON Z
  • NIKON Z50
  • NIKON Z60
  • NIKON Z6
  • NIKON Z7
  • CANON R
  • CANON Ra
  • CANON M5
  • CANON M50
  • CANON RP
  • CANON M6
  • CANON M6 MARK II
  • OM D-E M10  
  • OM D-E M1X (MARK II/ (MARK III 
  • OM D-E M1 
  • OM D-E M5X MARK III  
  • OM D-E M10 MARK II  
  • PEN e-pl 10
  • PEN e-pl 9
  • PEN elp8
  • FUJI XT 10
  • FUJI XT 20
  • FUJI XT 2
  • XT 3   
  • XT4  
  • X-H1 
  • XT 30 
  • XT100 
  • XT200
  • SONY 6000
  • SONY 5000
  • SONY ALFA A7
  • SONY ALFA A7 R
  • A9 II 
  • A6600 
  • A TR IV 
  • A TR III 
  • A7 II 
  • A7 R 
  • AT S
  • PANASONIC LUMIX G9

דגמי מצלמות דיגיטליות נוספות מומלצות למתחילים

ואם העיניים שלכם קצת אבדו על המסך מרוב כמויות של מספרים משולבים באותיות,
ואתם רוצים להיכנס לעולם הצילום המופלא עם מצלמה במחיר מציאה ממש, הדלת פתוחה גם בשבילכם. ישנם גופי מצלמה אשר באים יחד עם עדשה מתחלפת בטווח כיסוי בינוני (עדשות קיט) וקיימים בינהם דגמים טובים מאוד, וכדי לצלם באיכות פי כמה יותר טובה מסמארטפונים, קבלו את הדגמים הבאים:

  • NIKON D3000
  • NIKON D3400
  • NIKON D3500
  • CANON 700D
  • CANON 750D
  • CANON 800D
  • CANON 850D
  • CANON 1300D
  • CANON 1400D

בואו ללמוד צילום איתנו

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך