צילום דוקומנטרי (צילום תיעודי) טומן בתוכו משמעויות רבות מבחינתנו הצלמים, אך גם נושא יחד אתו משמעות גדולה אף יותר – האחריות שלנו בהבאת סיפור צילומי, אותנטי, עם נקודת המבט האישית שלנו, אך גם עם הנאמנות והכבוד הראוי למקום ולנושאים אותם אנו מצלמים. צילום דוקומנטרי כולל עולם שלם של אפשרויות, החל מצילום אתני ותרבויות, צילום קהילות ושכבות שונות באוכלוסייה, הוא נושק לצילום עיתונאי, והוא יכול אפילו להתקרב לעולם הפרטי שלנו, כמו תיעוד של המשפחה שלנו, ממש אצלנו בבית. צילום דוקומנטרי הוא תיעוד כנה וחושפני של רגעים לא מבוימים ומאפיין את רמת הרגש והכנות של הצלם והיכולת שלו לפתח אמינות מול המצולמים ולספר סיפור אמיתי של הנושא אותו הוא מצלם.

אז איך מתחילים?

הסיבה לפרויקט צילום דוקו
ראשית, צילום דוקומנטרי הוא נוגע והוא מרגש. אותנו, את הצופים, ופעמים רבות גם את המצולמים.
לא נוכל לגשת לפרויקט צילום שכזה אם לנו כצלמים, חובבים ומקצועיים כאחד, אין זיקה אמיתית ורגשית לנושא. לכן, בהגיענו למעמד של העלאת רעיונות לפרויקט, רצוי לקחת מקום שקט שבו לא יפריעו לנו, ולהתחיל להעלות רעיונות על הדף.
מה מרגש אותנו? מה חשוב לנו? מה מפריע לנו? מה עושה לנו טוב ולא קיים עליו מספיק דגש? האם יש נושא כלשהו שהיינו רוצים לתעד ולהאיר אותו? מה נוגע בנו והיינו רוצים לשנות – בקהילה שלנו, בעולם הפרטי שלנו.

פעמים רבות אנו משתנים במהלך פרויקט שכזה, ככל שהנושא קרוב אלינו רגשית, כך גם הכוח המניע שלנו והתהליכים שאנו עוברים במהלך התיעוד משנים אותנו. לכן חשוב גם לקחת בחשבון כי יכולנו להתחיל את הפרויקט עם סיבה ומטרה מסוימת, אך נגלה בפועל שפע אחר לחלוטין שממה שדמיינו. וזה בסדר. לכאן או לכאן, זה הולך להיות מסע שיטריף חושים.

התכנון
בחרנו כבר את הנושא שאנו רוצים לצלם, ועכשיו הגיע זמן התכנון. התכנון של הוצאה לפועל של פרויקט כזה מתחלק לשניים. ראשית, התכנון הלוגיסטי. במידה ובחרנו להיכנס לתוך קהילה, או אוכלוסייה שאותה אנו לא מכירים היטב, בהתאם לנושא ולמקום נבחר את שלבי הלוגיסטיקה, למשל, האם כדאי לתאם מראש וליידע את המקום?
האם נרצה להצהיר על כוונותינו? (חשוב במידה ואנו בוחרים באוכלוסיות קשות יותר, שלא נוטות להיחשף).
החלק הלוגיסטי כולל גם חישוב של נסיעות למקום, איך כדאי להגיע, ובאילו שעות. בהוצאה של פרויקט שכזה ניתן להגיע מספר פעמים, ולתעד לאורך תקופה, או כמובן לתעד באופן חד פעמי, והכל תלוי אופי ונושא הפרויקט אותו בחרנו לצלם.

החלק השני של שלב התכנון נוגע לתכנון החלק הצילומי. נחשוב על איזה ציוד רצוי שניקח, ובמרבית המקרים, כדאי לבחור במינימום ציוד, ואם יש, מצלמה קומפקטית עם עדשה רחבת זווית עדיפה במיוחד לפרויקטים כאלו. מצלמות קטנות לא מרתיעות, ואינן גורמות לתחושה של איום בסביבה. אז אל תחששו מלהיראות לא מקצועיים, ההפך הוא הנכון.

בנוסף, זה הזמן שלנו גם לתכנון על אילו תמונות לא נרצה לוותר ואילו פריימים חשובים וקריטיים עבורנו בכדי לספר את הסיפור של המקום. נכון, אנו לא מביימים באף שלב, ואין לנו יכולת לחזות את העתיד, אבל כשר נגיע מתוכננים יותר נוכל לכוון ולחפש את הזוויות והסיפורים בתמונות שחשובים לנו לצורך התיעוד.

צילום דוקומנטרי - אמיר לוי
צילום דוקומנטרי - אמיר לוי

הביצוע
התחלנו את הפרויקט, וזה הזמן שלנו לזכור, קליק של מצלמה ולהגיד "תיעדתי" לא יכול לעבוד. רבים נוטים לחשוב כי צילום תיעודי הוא תיעוד נטו, אבל זוהי טעות מהותית.
צילום תיעודי נושא בתוכו רגש, אחריות חברתית, זוויות צילום, קומפוזיציה, שימוש נכון בפיקודים ותפעול המצלמה, והיכולת שלנו ליצור יצירה. חישבו על הזווית האישית שלכם בהבאת הסיפור, ובהתאם לכך – כל נושא תפעול המצלמה יגיע אינטואיטיבית. היכן כדאי לשים את הפוקוס, האם האור שבסביבה תורם לסיפור של המקום, מאיזו זווית כדאי לנו לצלם, ומה הסגנון הצילומי שלנו ושל הפרויקט?

מעבר להיותנו צלמים בשטח, חשוב וקריטי עבורנו לזכור להתייחס בכבוד למקום, לאנשים שמקבלים אותנו, ולפעמים, כדאי אפילו לוותר על המצלמה לכמה שעות או ימים, ופשוט להתחבר לתרבות המקום ולאנשים שמסביב. צילום מחבר אותנו תמיד לנושא שאותו אנו מצלמים, אך כאשר ישנה מצלמה שחוצצת בנינו, אנו שוכחים פעמים רבות לתקשר באמת.

צלמו מגוון של תמונות, וזכרו, בצילום דוקומנטרי לא חובה שיופיעו פנים, או אפילו אנשים. לעתים סמלים שונים, אובייקטים, דימויים שקיימים במקום, כרצף, יכולים להשפיע באופן משמעותי עלינו ועל הצופה. לדוגמה, אוהלים של בדואים בזריחה, צילום של כלים שונים וייחודיים לאוכלוסייה אתנית במדבר, שאריות של מדורות, יכולים לעורר את הרגש שלנו ולהראות את החיים במקום, ללא צילום דמויות כלל. לכן, חפשו את מה שמדבר אליכם באמת, ומה שמרגיש לכם נכון.


פרויקט צילום תיעודי בשכונת עג'מי
צילום: אמיר לוי

צילום דוקומנטרי - אמיר לוי
צילום דוקומנטרי - אמיר לוי
צילום דוקומנטרי - אמיר לוי
צילום דוקומנטרי - אמיר לוי
צילום דוקומנטרי - אמיר לוי
צילום דוקומנטרי - אמיר לוי

בחירת התמונות והעריכה
בהבאת סיפור צילום תיעודי, חשוב לנו שיהיה קו צילומי אחיד ורציף. למשל, אם בחרנו לצלם בצבע ולהראות את האווירה והצבעוניות של המקום, לא יהיה מושכל להביא באותו הסיפור תמונות נוספות בשחור לבן (אלא אם כן ישנה משמעות ברורה מאחורי ההחלטה).
שלב בחירת התמונות הסופיות הוא לא פשוט, ויכול לקחת זמן. כצלמים יש לנו אחריות רבה על הזווית בה אנו נוקטים להבאת הסיפור הצילומי, וחשוב כי הרצף של התמונות יספר סיפור של ממש, תוך כבוד אמיתי לנושא אותו צילמנו. פעמים רבות תראו פרויקטים בהם לתמונה בודדת מתוך הרצף אין משמעות או קונטקסט מיוחד, אך היא מתחברת לכדי סיפור שלם כמו פזל מושלם, רק כאשר נצפה בתמונות כרצף.
לאחר בחירת התמונות מגיע שלב העריכה. גם כאן, ולאורך כל הפרויקט מתחילתו ועד סופו, האמינות שלנו והאחריות שלנו כצלמים אמורה להישמר בראש סולם העדיפויות. עריכה מוגזמת, או שאינה תואמת למציאות אותה חווינו, או תיקונים משמעותיים אשר מעוותים את ההסתכלות של הצופה, כל אלו לא יתאימו לפרויקט כזה. שמרו על היושר כצלמים, ויותר מזה, כבני אדם.


פרויקט צילום דוקו " Chassidic daily life"
צילום: אמיר לוי

צילום דוקומנטרי לאורך השנים שינה את העולם שלנו, הביא אור על נושאים לא פשוטים להתמודדות, עזר להעלות מודעות בנושאים שונים ברחבי העולם, ונכתב על ציר הזמן של העולם.

תמונה אחת, יכולה לשנות את האדם שאנחנו, וגם היא, יכולה להיחרט על דפי ההיסטוריה.

 

אם נהנית לקרוא, אז כיף לנו! שמחנו לתרום 🙂
אבל אם יש לך את הרצון לקחת את השלב הבא קדימה בצילום,
ליצור צילומים מרהיבים ולעשות יחד איתנו פרויקטים מושקעים – אנחנו מזמינים אותך להצטרף עכשיו 
>> להתמחות צילום דוקומנטרי וצילום אורבני

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

סגירת תפריט
×

עגלת קניות