השמש שקעה, אפשר לקפל את הציוד ולנסוע הביתה. כמה פעמים שמענו את המשפט הזה? הרבה. לחלק גדול מהצלמים, שעת החושך היא רק הפתח ליצירה מרתקת. צילום לילה הוא תחום מאוד מאתגר ומיוחד, מפני שהצלם מסוגל לצלם סיטואציה שהעין לא יכולה לקלוט בזמן אמת. כמובן, ניתן באותה מידה לומר שזה נכון לתחומי צילום רבים, אבל כאן, בצילום לילה, כל היופי נמצא בחשיפות כאלה שהעין האנושית בתנאי תאורה רגילים מעולם לא תוכל לראות. אנחנו מדברים על חשיפות ארוכות, ולעתים ארוכות מאוד. כי שם, נושא הצילום בעצמו. מבנה מוזיאון, או מזרקה בכיכר, עשויים להיות נושאי צילום פוטוגניים מאוד אבל לצלם דברים אלו בלילה, זה קצת יותר מאשר תיעוד פשוט של אותו נושא בתאורה מלאכותית.

האתגר האמיתי הוא לנצל את תנאי התאורה בשעות החושך על מנת ליצור סיטואציה שבתאורת יום רגילה, לא ניתן לצלם. למשל, צילום תנועות מסוימות כגון אנשים או תנועות כלי רכב, בכדי להמחיש בתמונה את אפקט התנועה, דבר שמשדר בתמונה סיטואציה לא נייחת או סטטית. הטכניקה בצילום לילה היא ייחודית ודורשת מהצלם להבין ולהכיר קודם כל, את המפרט הטכני המלא של המצלמה. הצילומים המוצלחים ביותר הם לרוב אלה שבבקרה מלאה של הצלם. פיקוד ידני באופן טוטאלי מאפשר לצלם להתרכז בפריים העתיד להצטלם כאשר כל הנתונים הטכניים כבר הוגדרו במצלמה. כך, הפתח לשגיאות הוא קטן יותר משום שבצילום לילה מדידת החשיפה היא לא סטנדרטית כמו בהרבה ממצבי צילום שונים. אנחנו מודדים חשיפה באזורים מושפעים בחלקים חשוכים עד מאוד, דבר שעלול להטעות את מד האור ולקבל קריאת חשיפה שגוייה.

צילום לילה בחשיפה ארוכה
צילום לילה בחשיפה ארוכה

צילום לילה עם פלאש

במאמר על פלאשים, ראינו שההחלטה להשתמש או לא בפלאש, היא של הצלם. וגם כאן נאמר זאת, משום שבלילה, רצוי להבין את הסיטואציה בטרם הפעלנו את המצלמה, כי שימוש בפלאש עלול להביא תוצאה שונה ואחרת לגמרי מזאת שהתכווננו לצלם. לא לשכוח שבלילה, מעבר לסיטואציה המצולמת, ישנו שטח חשוך. ברוב המקרים שהפלאש מופעל, השטח הזה מתחיל לחשוף פרטים שאולי רצוי היה שיישארו מוחשכים. פרטים מיותרים אלה מהווים בעצמם מוקד לתשומת לב מיותרת, דבר שמבלבל את הצופה ומונע ממנו להתמקד במה שאמור להיות מקור החשיבות בצילום. על הצלם לדאוג לכך שהמסר בתמונה יועבר בפשטות לצופי התמונה. שימוש נכון בפלאש אמנם, יתרום הרבה לתמונה כל עוד אותו שימוש יהיה במינון הנכון.
השאלה היא… מה הוא המינון הנכון? צלם דוקומנטרי (טקסים, אירועים, צילום תיעודי) נאלץ להשתמש בפלאש ברוב המקרים מפני שתנאי התאורה בדרך כלל אינם אידיאליים. במקרים אלה הפלאש מהווה מקור תאורה ראשי ומשתלט על התמונה כי פשוט אין ברירה אחרת. אם לא מופעל מבזק, רוב הסיכויים שהסיטואציה תיראה רועדת בתמונה (מהירויות סגירת תריס נמוכות) או שהתמונה תיראה מגורענת (רגישות חיישן גבוהה עקב תנאי תאורה חלשים), לכן הפלאש יורה הבזק חזק ושוטף הכל בתאורה לבנה וכך התנועות מוקפאות במידה מסוימת. אבל השימוש היצירתי יותר (כאשר ניתן לבחור) הוא השימוש בפלאש לצורך מילוי חלקים בתמונה שראוי שיהיו מוארים בה. במקרים אלו, הפלאש מופעל בפיקוד ידני בכך מונעים ממנו השתלטות על התמונה, דבר שגם מאפשר לקבל את תאורת האווירה והצילום ייראה טבעי יותר. שימוש נוסף בפיקוד כזה, הוא לנצל את תאורת הפלאש על מנת להקפיא תנועות מסוימות בצילומי מריחות התנועה. כלומר, ניתן לצלם בחשיפות ארוכות ובסוף הצילום להפעיל את הפלאש, בכדי ליהנות באותו פריים בתנועה מרוחה ובנוסף להקפיא את אותה התנועה.

טכניקות בצילום לילה

הטכניקות בצילום לילה הן רבות ומגוונות, ורק הצלם קובע את הגבול. במרבית המקרים, שימוש בחצובה (תלת רגל) הוא בלתי נמנע. החצובה עוזרת לייצב את המצלמה וכך הצלם יכול לבצע פיקוד על חשיפות ארוכות או מאוד ארוכות. היום, החצובה היא חלק בלתי נפרד מציוד הצילום ומעבר לצילום לילה, המוני צלמים משתמשים בה בצילומים רבים באור יום רגיל, משום שהחצובה מאפשרת גם להתרכז בקומפוזיציה במצב סטטי, להניח בה את המצלמה, ולהשקיע את כל הזמן הדרוש לבצע את הקומפוזיציה מהזווית הנבחרת. בין הטכניקות לצילום לילה, הנפוצה ביותר ללא ספק היא טכניקת צביעה באור. בחשיפות ארוכות, הצלם יפעיל את הפלאש שמחזיק בידו, ללא תקשורת עם המצלמה, וכך קרן האור תבוא ממספר כיוונים שונים, אולי גם עם מסנני צבע על מנת להעניק צבע אחר לכל קרן אור ובכמויות שהוא בעצמו יקבע. אופי הנושא, הרקע ומספר תנאים אחרים, ינחו אותו לגבי מספר ההבזקים ומאילו כיוונים. טכניקה אחרת בצילום לילה היא לנוע עם המצלמה תוך כדי חשיפה. כך, ניתן להמחיש בתמונה תנועה ולקבל תוצאה בלתי רגילה ויצירתית, בכפוף לנושא הצילום ובזמן החשיפה. כמו כן, ניתן לשנות את אורכי המוקד של העדשות תוך כדי צילום. התוצאה במקרים אלו היא מריחה אלכסונית של מוקדי אור נקודתיים. הטכניקה הזאת בשימוש רב גם באור יום.

צילום לילה
צילום לילה

איזון לובן בצילום לילה (White balance)

הפיקוד הצבעוני בצילום לילה הוא לא פשוט ודורש מיומנות מסוימת. ידוע כי בצילום אנו מצלמים קרני אור חוזרות מהאובייקט, לכן חשוב לציין כי האובייקט המצולם יושפע מצבע האור שמאיר אותו (אור יום, תאורה צהובה טאנגסטן, ירוקה פלורסנט וכדומה). בלילה, ברוב המקרים, ישנן תאורות בגוונים שונים או כמו שנהוג לומר, ממשפחות שונות. בצילום לילה איזון הלובן הידני לא מספיק מדויק, על כן, ההמלצה היא בשני מישורים שונים: לקבוע איזון לובן על פי צבע התאורה השולט יותר, או בריבוי תאורות שונות, לקבוע איזון לובן לתאורת אור יום, דבר שאולי מקצין את הצבעוניות שבכל גוף תאורה אך ללא ספק אמיתי יותר מאשר לקבוע צבע אחד ולקבל את כל יתר הצבעים מעוותים לכיוון הצבעים המשלימים.

צילום לילה
צילום לילה

טיפים לצילום לילה

  1. בשימוש בחצובה, לדאוג לכך שהצילום יהיה יציב ככל האפשר. זה אומר לא להחזיק את מוט החצובה, לא לגעת ברגליה, ולא להחזיק את המצלמה תוך כדי צילום.

  2. היות והכוונה היא לקבל צילום יציב, לבצע את הצילום באמצעות שלט או כבל או להפעיל את מנגנון ההשעיה. (Self – timer)

  3. לקחת תמיד בתיק הצילום פנס כיס קטן. לא נעים לראות טלפונים ניידים מתרסקים על הרצפה בכוונה לאתר את הכפתור הכי פשוט בגב המצלמה.

  4. לשים את תיק הצילום בינינו לבין החצובה או בין רגלי החצובה. לא לשכוח שבלילה לא הכל נראה, אבל אחרים רואים אותנו מרוכזים במצלמה. מעולם לא לשים את התיק מאחור!

  5. לא לתת לחוסר הדינמיות שבצילום עם חצובה לקחת מאתנו את היופי שבצילום לילה.

צילום לילה
צילום לילה

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

סגירת תפריט
×

עגלת קניות