אחת השאלות הפשוטות ביותר, אך המורכבות ביותר מבחינת המענה עליה. בעקבות דיון שניהלנו בדף הפייסבוק שלנו לפני מס' ימים, החלטנו להאיר קצת על אחד הנושאים הכי חשובים בצילום – כל מרכיבי התמונה כולם
(כמה פשוט 😊), אשר הופכים תמונה שיכולה להיות חביבה, לתמונה שיכולה להיחרט בזיכרונם של אנשים.
בצילום, ישנם גורמים רבים שצריך להתייחס אליהם. בקורס צילום למתחילים אנו נותנים דגש רב לנושא הרגש מול כלל המרכיבים, ולאחר שלמדנו את החלק הטכני של תפעול המצלמה כגון – באיזה פיקוד עלינו להשתמש במצלמה ומתי, משמעות הצמצם בצילום וההשפעה שלו על הרקע, על החדות ועל כמות האור, מהירויות סגר התריס השונות, נעילת חשיפה לאזור הרצוי ועוד, נהיה חופשיים ליצור באמת ולהביע את עצמינו תוך שימת דגש על רגש, זווית, קומפוזיציה והמסר שלנו בצילום.

צילום מעניין, הוא לאו דווקא מורכב מכל המרכיבים לעיל, אלא נוכל להגיד באופן מדויק יותר כי צילום מעניין הוא המסר של הצלם וההצלחה שלו להביע את אותו המסר באופן הכי מרשים ומדויק שיכל. אם זה מבחינת כמות האור וכיוונו, אם זה מבחינת הקומפוזיציה, הזווית שלנו, האובייקטים ונשוא הצילום, החדות והטשטוש בהתאם לצורך, צבעוניות ועריכה סופית.

צילום איכותי ומדויק להפליא – לא יהיה צילום מעניין אם מאחוריו אין מסר או רגש של הצלם, ולהפך – צילום מלא ברגש או בסיפור מעניין, תוך שימוש שגוי בנתונים או בקומפוזיציה שאינה תורמת לנו, תגרום לפספוס,

אז הכנו עבורכם מספר טיפים מעניינים למען הקליק הבא.

1. זוויות צילום
זווית צילום היא הזווית האישית שלנו, קודם כל בעיניים, ולאחר מכן בעינית המצלמה. הזווית שלנו מתבטאת בראיית החיים שלנו ובמה שאנו מעוניינים להביע בתמונות שלנו. 
אז מה ההבדל בתמונה בצילום למשל של ילד מאותו הגובה שלו, לעומת צילום שלו מלמעלה כלפי מטה? כל הטיה של זווית במצלמה תיתן סיפור אחר לחלוטין שיועבר לצופה.

קחו לדוגמה זווית ממבט כלפי מטה, הילד מסתכל למצלמה כלפי מעלה, זווית זו גורמת לחמלה מסוימת. הפנים קרובות לעדשה והגוף מתרחק. מגובה עין, הצלם משדר חדירה לעולמו הפרטי של ילד, הגובה ממנו הוא מגלה את העולם. לעומת זאת, מגובה נמוך כלפי מעלה, הילד נחתך בשמיים יותר וזו הזווית המועדפת באזורי אסון והרס, כאשר בתמונה הילד הוא חלק מכל המתרחש סביבו וחולק את חשיבותו בתמונה עם מה שקורה מאחוריו.

התנסו בזוויות שונות ולא שגרתיות (כמובן עם משמעות לזווית הלא שגרתית 😊 ) , נסו לצלם ממקומות אחרים, חפשו את הפריים שהוא שלכם בלבד ולא של אף אחד אחר.

2. האם האור מעניין או שהוא שטוח?
בקורסי הצילום שלנו אנו מדגישים רבות את נושא האור, כיוון שהוא חלק נרחב וקריטי למרכיבי הפריים שלנו. האור יכול לשבור או לבנות את הצילום שלנו, ובעצם, בלי אור, אין צילום. כאשר ניגש לצילום, זה הזמן לשאול את עצמנו מהיכן מגיע האור וכיצד הוא מאיר את האובייקטים בצילום. האם האור יוצר עניין ומדגיש את המסר שלנו בתמונה, או שמא יוצר השטחה כיוון שהוא מגיע ממקור תאורה פרונטאלי מידי למשל ואינו תורם לסיפור שלנו ולעומק שלו.

צילום בשחור לבן
שימוש במקור אור ליצירת קונטרסט

3. האם הסיפור או המסר שמאחורי התמונה ברור?
צילום הוא רק עוד דרך כדי להביע מסר, סיפור, רגש כלשהו, ללא מילים. התפקיד שלנו כצלמים הוא להעביר את המסר הזה לצופה. בהגיענו לצלם תמונה, חייבת להיות משמעות ברורה או סיבה לצילום, והמשמעות הזו צרכה לעבור בצילום. כאן מגיעה השאלה שלנו לעצמנו – מה גרם לנו להרים את המצלמה? מה הסיפור שאני רוצה להעביר לצופה?

4. האם הנושא מובא בצורה מעניינת עם הרקע הנכון לו?
הרקע של נושא הצילום שלנו בתוך הפריים הוא קריטי לא פחות מהנושא עצמו. תפקיד הרקע הוא להעצים את נושא הצילום, ולא לגרוע ממנו. רקע מעניין במיוחד שאין לו קשר לנושא של התמונה והוא אינו מקיים אינטראקציה עם יתר האובייקטים בסביבה, לא יתרום באמת ואף יגרום לתמונה להיראות 'מפוספסת'. לכן, לכל דבר בתוך הפריים צריכה להיות סיבה שהוא מתקיים וחי בתוך הקומפוזיציה שלנו.

קומפוזיציה, היא לא רק האובייקטים וכיצד הם מונחים אל מול תחימת התמונה שלנו, אלא היא מייצגת גם את היחסיות והקשר שבין האובייקטים. כל זה יעניק לנו פריים מעניין, דינמי, שעין הצופה לא תגלוש החוצה ממנו אלא תשוב כל פעם מחדש לנושא הצילום.

צילום בשחור לבן
קומפוזיציה בצילום

5. רגש ואווירה בצילום
רוברט קאפה, הצלם הנודע, אמר "אם התמונות שלך לא טובות מספיק, אתה לא קרוב מספיק". 
לעדשת המצלמה שלנו ישנה חשיבות עצומה, אך קודם כל, כמו שאנו אומרים תמיד בכל קורסי הצילום שלנו, המתחילים והמתקדמים כאחד, עלינו לעמוד במקום הנכון. המיקום שלנו יסגיר לצופה בדיוק את הרגש שאנו רוצים להביע בתמונה, וכמו שאנו לא יכולים להרגיש דבר מחוויה מרוחקת של אדם אחר המספר לנו סיפור, מקורב אלינו ככל שיהיה, ולא נוכל להתרגש באמת בחיים אם אנו לא מעורבים מספיק בסיטואציות שונות בחיים שלנו, כך גם לא נוכל להביע רגש אם אנו עומדים במקום הלא נכון, כיוון שאם ברצוננו להביע רגש לצופה עלינו להתרגש גם כן באותה מידה ובאופן כנה.

If your pictures aren't good enough, you aren't close enough

Robert Capa

6. תכנון מראש 
כאשר אנו מדברים על סיבה ומשמעות לצילום, פעמים רבות אנו מדמיינים את התמונה הרבה לפני שקרתה באמת. כמעט בכל תחום בצילום, בין אם מדובר בצילום סטודיו על מגוון תחומיו, צילום רחוב, צילום דוקומנטרי ועוד, נוכל ברמה כזו או אחרת לתכנן מראש את התמונה. נכון, תמיד יהיו שינויים, תמיד יהיו הפתעות, ולפעמים אפילו המזל ישחק לטובתנו בצילומי הרגע המכריע ברחוב, אך תכנון מראש וראיית הסצנה עוד לפני שקרתה באמת, תתרום רבות לבניית הפריים שלנו ויצירת עניין. תכנון מראש יגרום לנו להיות מוכנים יותר, ותוך כדי התהליך נבין את הסיבה והמסר שאנו רוצים להביע לצופה. בין אם מדובר בקיר גרפיטי מהפנט שעליו נבצע חדות וקומפוזיציה ונמתין לדמות המתאימה והנכונה לנו (לא כל דמות תתאים, כיוון שחייבת להיות אינטראקציה בינה לבין הציור שעל הקיר במקרה כזה, אחרת נאבד את המשמעות לתמונה), או בין אם היינו בהפגנה וצילמנו יחד עם כל ההמולה, אנו כבר רגישים מספיק בכדי לחזות בערך את התמונה הבאה שאנו רוצים לקחת.

עם קצת סבלנות ותושייה נוכל ליצור תמונות משגעות.

צילום בשחור לבן

אז מה התמונה הבאה שלכם?

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

סגירת תפריט
×

עגלת קניות