מצלמות מצלמות… כולן נראות דומה נכון? זה עלול לבלבל הרבה מאיתנו. היום, קל מאוד לטבוע בים של אפשרויות ודגמים, אבל הנה מדריך קצר אשר עשוי לתת לכם את הכלים הנכונים לבחירת מצלמה חדשה.
ראשית נאמר שיש הבדל בין מצלמה לצלם מתחיל לבין צלם שמבקש לשדרג את הציוד הקיים. הקו המחבר בין השניים הוא המטרה. ובראייה רחבה יותר וחשובה לא פחות, המחיר.
מצלמה למתחילים
צלם אשר רוצה להיכנס לעולם הצילום הרחב ומשאיר את הדלת פתוחה למקצוע עתידי, ייעזר במצלמה שלא תגביל אותו מבחינת הפונקציות. כלומר, רצוי שהמצלמה בזמן הצילום, תבצע את רוב הפעולות ליצירה כבר במעמד הצילום עצמו. בשוק קיים מגוון רחב מאוד של מצלמות אשר עונות להגדרה זו וחשוב לרכוש ציוד עם ראייה לטווח הבינוני, וזה אומר מצלמה שתכלול בה פיקוד ידני, טווח רגישות חיישן רחב, אופציה לצילום בשחור לבן ושהמשקל שלה יהיה פרופורציונלי ליכולת של אותו צלם לשאת את המכשור החדש (יש לציין שעוד לא דיברנו על עדשות ועוד ציוד היקפי).
כמו כן, חלק מדגמי המצלמות הללו מכילות כסטנדרט בתפריט אפשרות תקשורת דרך WIFI וחלקן גם בלוטות' ובנוסף, מסך מתכוונן. המצלמות האלו הן בעלות רזולוציה גבוהה ומעבד הנתונים הינו ברמה סבירה או טובה מאוד מבחינת מהירות עיבוד הנתונים. דבר זה בא לידי ביטוי כאשר אנו מצלמים מספר תמונות בצרור (צילום רחוב, צילום ספורט ועוד) ועד רמה מסוימת ניתן לצלם מספר תמונות ברצף מבלי שהמצלמה תעצור רצף זה למען עיבוד פנימי של הנתונים לכרטיס הזיכרון. מבחינת דגמים ושמות חברות, נציין מספר מצלמות מהדור האחרון, נכון ל-2018 :
NIKON D7300
NIKON D7200
NIKON D7100
NIKON 5400
NIKON 5300
CANON 80D
CANON 70D
CANON 7D
CANON 7D MARK II
CANON 850D CANON 800D
CANON 700D
CANON 750D
CANON 1400D
מצלמה מקצועית
מצלמה לצלם מקצועי יותר, מצריכה בחירה של מצלמה מטכנולוגיה אחרת הנקראת מצלמת מסגרת מלאה או מצלמת פול פריים, מושג אשר מוכר יותר בעולם הצילום. מצלמה כזו בוודאי יותר יקרה ובאותה מידה יותר איכותית, מכיוון שהטכנולוגיה במצלמה זו הינה מתקדמת יותר.
בין היתרונות למצלמה כזו על פני המצלמות מהפירוט הקודם, בולטת היכולת של המצלמה לעמוד ברגישות חיישן גבוהה מבלי לגלות רעש דיגיטלי גס, ובנוסף מעבד פנימי מהיר ומתקדם יותר וחיישן גדול יותר, דבר שמנצל טוב יותר את אורכי המוקד של העדשה המורכבת עליה. משם המילה "מסגרת מלאה", כיוון שהמצלמות הקודמות שציינו הינן בעלות חיישן קטן יותר, דבר שחותך את התמונה במידה מסוימת. חיתוך זה נקרא "ערך חיתוך" או קרופ פקטור Crop Factor (במצלמות CANON ערך החיתוך הוא 1.6 ובמצלמות NIKON הערך הוא 1.5).
כמו כן, המצלמות האלו הן במשקל רב יותר מאלה שציינו קודם לכן (פחות חלקי פלסטיק ויותר חלקי מגנזיום וטיטניום) וגופי המצלמות האלו עמידות יותר בזעזועים, מכות ונפילות, מים, ואבק.
צלמי עיתונות וספורט מעדיפים את מצלמות פול פריים מכיוון שמנגנון התריס הוא חזק יותר ושחיקת העלים של אותו תריס היא מאוחרת יותר בהרבה ביחס לשחיקה של מצלמה מהדגמים הקודמים (סביב יותר מרבע מיליון צילומים בממוצע על פי מעבדות צילום מוסמכות). יחד עם זאת, מצלמות פול פריים יכולות לצלם רצף של 12 וגם 15 תמונות בשנייה, דבר שעושה את הדגמים האלה מאוד רצויים בתחומי הצילום הרלוונטיים. כמו קודם נציין מספר דגמים:
CANON 1D
CANON 5D MARK IV
CANON 5D MARK III
CANON 5DS R
NIKON D700
NIKON D750
NIKON D800
NIKON D850
מצלמות קומפקטיות (מצלמות דמוי SLR)
שתי הסקירות שקודם פורטו, הן עבור מצלמות בעלות עדשה מתחלפת. כלומר, עדשה לכל צורך מבחינת השימוש וטווח כיסוי. ברור שצלם חובב שמבוקשו הוא לצלם טיולים, משפחה, צילומים פשוטים עד רמת איכות בינונית, לא חייב לבחור מצלמה שבסוף לא תשרת אותו, לרבות השאלה של המשקל והמחיר. בשוק קיימות מצלמות קומפקטיות, כגון אלה שמיד נפרט, שהעניקו תשובה מעשית להמוני אנשים בעולם והיו בזמנו הציוד הראשוני עד לקניה המשודרגת יותר. עד היום, ישנם צלמים ברמת תחביב שלא רוצים או יכולים להשקיע סכומי כסף לא מבוטלים ובוחרים במצלמות קומפקטיות, שעבור הדפסת תמונות בגודל קטן או בינוני, או ברמה של פרסום במדיה החברתית, ציוד כזה הוא בהחלט מספיק.
אלה הדגמים הנפוצים יותר בשוק:
CANON POWERSHOT SX 60
CANON POWERSHOT G7 MARK II
CANON POWERSHOT SX 540
CANON POWERSHOT G9 CANON POWERSHOT G 10
NIKON COOLPIX P 900
NIKON COOLPIX P520
NIKON COOLPIX P 600
מצלמות נטולות מראה Mirrorless
בפרק זמן מאוד קצר השוק הוצף במצלמות מאוד דינמיות וקלות, באיכות מדהימה ובטכנולוגיה מתקדמת הנקראת מצלמה נטולת מראה. זו הבחירה הנכונה ביותר לצלם שאינו רוצה או יכול לסחוב תיק מלא בעדשות, צלם שרוצה לקחת את המצלמה לכל מקום מבלי שזו תבלוט בשטח ותרתיע אנשים. מצלמה זמינה שלא תוותר על האיכות, אלא ליהפך, המצלמות האלו מעולות באיכותן בקבצים המצולמים. מצלמה שהיא קומפקטית כמו הדגמים הקודמים שציינו אך עם איכות של מצלמת SLR. אבל, ישנם מספר חסרונות שכדאי לשקול לפני הרכישה: כל תפעול המצלמה מתנהל דרך המסך, דבר שצורך הרבה סוללה. ביצוע החדות הוא איטי ביותר כי שיטת החדות בינתיים (בקרוב הדבר הזה ייפתר בעזרת הטכנולוגיה) מתבצעת עקב הבדלי קונטרסט, וגם זו הסיבה שבתנאים מסוימים מצלמות אלו מתקשות לראות, לחדד ולצלם בתנאי תאורה קשים. נוסף לכך, היות ומצלמות המירורלס חדשות יחסית בעולם הצילום, מגוון העדשות עדיין מצומצם, אך הבשורה הטובה היא שעם הביקוש באה הקדמה בטכנולוגיה, ובזמן הקרוב יגיעו לחלונות הראווה בחנויות הצילום יותר ויותר עדשות למצלמות ה-MIRRORLESS
FUJI XT 10
FUJI XT 20
FUJI XT 2
SONY 6000
SONY 5000
SONY ALFA A7
SONY ALFA A7 R
PANASONIC LUMIX G9
ולסיכום,
אין מצלמה טובה או מצלמה לא טובה. יש מצלמה מתאימה לכל צלם.
אם נהנית לקרוא, אז כיף לנו! שמחנו לתרום 🙂
אבל אם יש לך את הרצון לקחת את הצעד הבא בצילום,
להבין לעומק את המצלמה ולקבל כלים ממשיים לצילום מתוך הבעה וידע – אנחנו מזמינים אותך להצטרף עכשיו
>> לקורס צילום למתחילים!
דגמי מצלמות רפלקס | דגמי מצלמות ללא מראה בארליך